Terug op de slag (truuk op der sjlaag) - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Felix Havenith - WaarBenJij.nu Terug op de slag (truuk op der sjlaag) - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Felix Havenith - WaarBenJij.nu

Terug op de slag (truuk op der sjlaag)

Door: Felix

Blijf op de hoogte en volg Felix

01 Augustus 2006 | Sri Lanka, Colombo

Een goedemorgen dierbare geinteresseerden. Wij zijn zondag-avond weer in onze hometown, Indegaskettiya, aangekomen met de taxi-van.
We hebben een ongelooflijk enerverende interessante en leerzame trip gehad.
Ik zal het weer even kort houden. (U weet wellicht hoe goed ik hierin ben!) Bent u in geen mate geboeid door het tripverslag scroll dan door naar beneden*. Dank.

Dag1. Om 5 's ochtends weggereden uit Indegaskettiya. Via Kalutara, en Avissawela zijn we gestopt bij Pinawela. Hier is het befaamde olifanten weeshuis. Als langzaam ver"srilankaan"de Nederlanders (en Belg) voelden wij ons tussen noch bij de toeristen noch bij de locals thuis. Ik denk dat die dag de olifanten toch het dichtste bij kwamen. En dat wil wat zeggen. Ik had deze olifanten al eerder gezien, dus ik heb mij bezig gehouden met het ontkrommen van mijn tenen na het zien van deze vreselijk toeristische bedoening. (Hollandse toeristen zijn toch het ergst, brutaal!!?)
Eindbestemming was de grottempel en gouden Buddha in Dambulla. Het zwembad in het guesthouse was ook erg fijn.

Dag 2. Dambulla - Sigiriya - Pollonaruwa - Kandy. Vroeg op en op weg naar de leeuwenrots. Sigiriya. Als klimgeit snakte ik al zo lang naar bergen, woeste hoogtes en beklimmingen die op zijn minst een beetje spannend zijn. We noemen de rots geen berg, de hoogte niet zwaar woest, de beklimming was enigzins spannend. Met de nadruk op enigzins. (vergeef mij mijn enthousiasme, de bergen komen later).
Zonder gekheid, cultureel gezien heeft Sigiriya heeft wel grote indruk op mij gemaakt, zowel als Pollonaruwa. De oude ruinestad die je qua idee wel kunt vergelijken met Ostia of delen van Rome. Wij waren allemaal erg onder de indruk van de hoogcultuur die Sri Lanka in de vroege Middeleeuwen gekend heeft.

Dag 3 Kandy - Nuwara Eliya. Natuurlijk de Tempel of the Tooth bezocht. Voor de nietweters, je ziet geen tand van de buddha, maar enkel de dikke deur voor het heiligdom. Drommen mensen die hier de buddha's relikwie komen vereren. We waren net op tijd want het grote Kandy-festival (de Perreherre) begint... een dag NA onze trip. Niet dus Shit! Nou ja, ik had toch al genoeg olifanten gezien, en Buddha's tand.. tja mijn moeder bewaarde onze tanden vroeger ook. Deze hebben nooit echt zwaar indruk op mij gemaakt. Uiteraard zeg ik dit alles om de pracht en bezienswaardigheid van het Kandyfestival af te kraken omdat ik er niet bij kan zijn. (Dan voelt het beter weet u wel). (blablabla)
In de voormiddag door gereden naar het hooggebergte bij Nuwara Eliya. City of Light (een soort Eindhoven op hoogte dus). We resideerden in een bungalow voor "members of the ministery of Justice". Dit had Shantha (onze gastheer) geregeld. Best wel Vet! Een probleempje.. KOUD!!! Met trui en lange broek lag ik onder mijn dikke deken te shaken van de kou. De arme taxichauffeur naast mij realiseerde zich dat deze nacht hem zeker 3 jaar van zijn leven zou kosten.

Dag 4 Nuwara Eliya - HOME
Via de mooiste weg in SriLanka daalden we in een flink aantal uren af naar de warme, vochtig laaglanden. De chauffeur, die deze trip normaliter uitsmeert over vijf dagen leverde nog eens twee jaar van zijn leven in en was erg blij zijn stal weer te ruiken en op te zoeken.

*(Vanaf hier voor de minder geboeiden)

Gisteren zijn we weer er tegenaan gegaan. De dames hebben lesgegeven en ik heb geobserveerd. Ik ben ook nog gaan scouten in het Cultural centre om een zanggroep te boeken voor het op 12 augustus geplande concert. Het begint nu langzaam vorm te krijgen. Het wordt een mulitculturele beleving waarin Westers/Afrikaans muziek hand in hand gaat met met Sri lankaanse orientaalse muziek. Ik hoop dat we ook nog iets aan fusion kunnen doen.
We hebben ons bewust gefocussed op kinderen die niet altijd de kans krijgen om aan iets dergelijk groots mee te doen. Op het huidige programma staan; Gotatuwa-leerlingen olv Maartje en Tine, de Zanggroep en dansgroep van het cultural centre in Wandarumba (die met weinig financiele mogelijkheden wel tot indrukwekkende prestaties komen), twee zangkoren van ChristChurch College en de ChristChurch Schoolband. We willen deze kinderen steunen en bedanken in de vorm van een presentje, bijvoorbeeld een woordenboek of schrijf/tekengerei. Daarnaast gaan we zelf ook nog een aantal westerse nummers brengen. En we hopen een combinatie te kunnen maken van Orient en Westen met lokale muzikanten.
De komende week staat helemaal volgepland. Zondag zal het project dat ik met Sarath momenteel opzet (zie andere berichten; gratis engelse les voor arme kinderen), gelanceerd worden in de vorm van een eerste try-out in een templecomplex bij Baddegama. Ik vind het wel spannend. Verder is er donderdag een vergadering met de commissie over het project, "stagestructuur voor NL-studenten in de toekomst." Hierover zal ik in volgende berichten verslag doen. Na de twaalfde zit voor ons het werk erop en gaan wij op onze luie krent zitten denk ik, een beetje zon pakken, want op deze manier komen we niet bruiner terug dan jullie in NL.
Groetjes vanuit het Koele Galle (Airco).
Felix Gurutama

  • 04 Augustus 2006 - 18:14

    Mike:

    he mensen daar
    hier is het nu ook een beetje koud aan het worden
    maar dat mag de pret niet drukken
    joep en mark hebben een waterpijp gekocht op sfinks dat wet sjwaame haha
    het besten en tot gauw groeten Mike

  • 04 Augustus 2006 - 18:53

    Maria:

    ik dacht dat jullie even weg gingen om te ontspannen... maar zo te lezen ging het tempo onverminderd voort! Ook typisch Hollands misschien? Groeten aan de dames!

  • 05 Augustus 2006 - 21:22

    Frankie En Mark:

    ha die felix
    die baard staat je goed !
    veel fun in hatsjoe sri sri tsjoe :-)

  • 05 Augustus 2006 - 21:26

    Mark:

    ik moet van mark zeggen dat wij op de bruiloft van mike&suzanne zijn... mark drinkt nu geeen pils en roos doet mij nu geen pijn, de tut

  • 09 Augustus 2006 - 07:45

    Hannah:

    He dappere dodo's!
    Echt gaaf hoor wat jullie beleven en ondernemen.
    Even nog de tanden erin voor een topafsluiting als ik het zo lezen mag.
    Vetje vet!
    Groet en een zonnige tijd. (ps Roos in tante geworden vandaag)

  • 10 Augustus 2006 - 17:30

    Noach:

    Ja, Felix..

    Nu ben ja alweer bijna terug en ik kijk pas voor de eerste keer op je site.
    Ben trots op m'n broer(tje), vind het geweldig wat je (ook Maartje en Tine natuurlijk) doet, maar vind het ook weer fijn je te zien de 17e!

    Waarschijnlijk moeten we alles flink gaan opruimen want Joep heeft er in 1,5 maand natuurlijk een zwijnestal van gemaakt (grinnik..grinnik)...

    Zit nu nog in Buxtehude bij de buut, maar ben na Kroatië nog in Berlijn, Dresden en Praag geweest (Paco opzoeken). Oja, en heb ook nog een aap op mijn hoofd gehad...

    Zoals gezegd, ik kom de 16de weer terug, en als jij weer een beetje normaal bent, d.w.z. als je weer met mes en vork eet en niet meer in je blote wielie onder een lap stof rondloopt en weer eens wat anders dan Duivelse Kip met rijst en rijst en rijst en rijst kan eten, bekijken we alle foto's en vertellen we elkaar alle niet vertelde verhalen onder het genot van een goeie whiskey, een dikke sigaar en ...


    Tot snel,

    Ratatataa Nero 'Noach' Guratama Tamagotschi


  • 10 Augustus 2006 - 17:33

    Noach:

    Boh...dea baard sjteet dich hendig good! Zoog net de foto's pas..

  • 11 Augustus 2006 - 10:58

    Joep:

    felix..... 3 words:
    jo havenith junior!

    (baard)

    boh jong mis dich echt... En ooch ut tine en maartje huer.. zig ze dat mer! tot sjnel en loat ut uch good goa doa!

    x der joseph

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Colombo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

07 Juli 2008

Sri Lanka; Editie 5

17 Juli 2007

One Eagles returns

12 Juli 2007

The Eagles are teaching

07 Juli 2007

"The Eagles have landed"

04 Juli 2007

Editie 4 is begonnen
Felix

Actief sinds 01 Juli 2006
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 26794

Voorgaande reizen:

26 November 2013 - 26 November 2013

Israel

01 Januari 2013 - 01 Januari 2013

Home

01 September 2011 - 01 Juli 2012

In Zuid Amerika...

09 Juli 2008 - 30 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: