Er zit (g)een luchtje aan de zaak - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Felix Havenith - WaarBenJij.nu Er zit (g)een luchtje aan de zaak - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Felix Havenith - WaarBenJij.nu

Er zit (g)een luchtje aan de zaak

Door: Felix

Blijf op de hoogte en volg Felix

15 Juli 2006 | Sri Lanka, Colombo

15 juli 2006

Salaam aleicum. Hier weer een misschien korte update van onze laatste plannen.
We hebben sinds gisteren "officieel" een nieuw projectje. Helaas zat er aan het geplande project inderdaad een luchtje. Aan het komende project zit hopelijk geen luchtje. Figuurijk, maar ook letterlijk. Hoezo? Nou...
We zijn op een Junior School genaamd Gotatuwa geweest. Deze school is opgericht door de Monnik Samita. Deze nogal invloedrijke monnik hebben wij opgezocht en met hem besproken of wij, en wat wij kunnen beteken voor de school. Op de eerste plaats geven de twee stagiaires er muziekles. Hier was grote behoofte aan en de kinderen zijn als sponsen zo zuigen ze de muziek en engels taal op.
Waarom juist deze school. Het gaat hier om een Rural school. Dit soort scholen liggen meestal erg afgelegen in de jungle, vaak bij een tempel in de buurt voor wat erxtra steun en veiligheid. Het gaat om regeringsscholen. Eigenlijk zijn het "houdt de boerenkinderen liever dom dan gaan ze tenminste niet nadenken over hun toekomstperspectief"scholen. Ik heb met eigen ogen gezien en zelf ervaren dat er genoeg talent aanwezig is en nog belangrijker: motivatie. De school is momenteel een grote chaos, gewoon te triest voor woorden. We komen aan en de kinderen lopen/rennen wat rond, sommigen werken in schriften, sommigen spelen cricket, de anderen hangen wat rond. Er staan drie leraressen schijnbaar telepathisch les te geven, want ze staan een eind verder op en hebben verder geen verbaal contact. Die mensen zijn zo goed dat ze waarschijnlijk via hersengolven de kinderen wijsheid instralen. Voor wie een beetje traag is, ik bedoel eigenlijk; De leraressen voeren geen flikker uit en zijn in mijn ogen zwaar tot erg zwaar incompetent om les te geven. Verder loopt er een docent, mr Sarath die geen vaste uren heeft, maar dolgraag principal wil worden, maar om politieke reden geen toestemming krijgt. Meneer sarath was directeur van een landelijke school die te hoog niveau bereikte en uit jalouzie naar de jungle is verbannen door de regerende partij. Naast ons bouwproject (leg ik zo uit) willen wij met enkele lokale municipale autoriteiten spreken en erop aandringen dat er een schoolhoofd wordt aangesteld. En dan graag iemand die weet wat het inhoudt schoolhoofd te zijn, want als je neefje van de burgemeester bent zou je zo schoolhoofd kunnen worden ook al ben je eigenlijk bakker.

Maar wat was er nou letterlijk met dat luchtje aan ons nieuwe project. Op de Gotatuwa school staat een muurtje, ongeveer honderd meter van het schoolgebouw. Daarnaast staat nog een muurtje. In een straal van 10 meter stinkt het enorm naar PIS. Muurtje 1 was Herentoilet, muurtje twee (inclusief wilde begroeiing, wc papier?) is het damestoilet) en dat voor 100 leerlingen!!!
Vandaag zijn de bouwwerkzaamheden begonnen.
We hebben de buildingcontractor meteen laten komen en ik heb met Yves een ontwerp gemaakt voor een Sanitair/Toiletgebouw.
Het is enorm belangrijk dat deze jonge kinderen het belang van hygiene kennen. Ze lopen vaak in gevlekte, gescheurde kleding rond. Ze ruiken ook niet allemaal even fris. Het sanitaircomplexje is een gebouw met twee compartimenten. Heren en Dames. In elk deel zin er vier toiletten voorzien van water en afvoer naar septic-tank. Daarnaast is er genoeg plaats op het damestoilet voor opfrissing voor dames die al met maandelijkse problemen kampen. Aan beide zeiden uiteraard ook een wasbak om de handen te wassen. Het gebouw is uiteraard overdekt en kan aan beide kanten worden afgesloten zodat er geen dorpelingen of vreemden gebruik maken van het toilet en het bevuilen. Het lijkt minder spectaculair dan klaslokalen voor doofstomme kinderen, maar mijns inziens is dit project niet minder belangrijk. Het was wat pijnlijk om de knoop door te hakken, maar ik kan nu wel echt zien waar het geld ingestopt wordt. Ik zal het hele proces kunnen volgen en zelf mee bouwen. Over drie weken hopen we klaar te zijn met de bouw, en ik hoop dat er zo gauw mogelijk een schoolhoofd aangesteld wordt die de school een stimulans kan geven degelijker onderwijs aan te bieden.

We resideren overigens momenteel in Indegaskettiye. Dat ligt in de buurt van Baddegama, tussen Galle en Hikkaduwa. We zijn te gast bij Shanta. Het is erg gezellig en we wisselen talenkennis uit met zijn vrouw Kumari. Wij leren Sinhala en zij leert beter Engels te spreken. Yves verlaat ons dinsdag en Hidde donderdag. Dan zit ik hier gezegend met vier dames, want er komt er nog eentje bij. Marieke is vannacht aangekomen in Colombo, zij gaat lesgeven op het schooltje van de vanderlooijstichting. (www.projectsrilanka.nl) ben benieuwd wat we samen kunnen doen.
Zometeen ga ik met Yves Maartje en Hidde naar Unawatuna naar Kim en Sandra om lekker te zwemmen en "chillen". (geen eerpel)
Het is hier echt druk genoeg maar het gaat beter sinds ik weg ben uit Hikkaduwa, het vreselijke toeristenoord waar je als blanke constant mensen uit je kont moet trekken, want ze kruipen er zo in. En aangezien ik niet zo'n zeemens ben ben uik blij wel eens wat anders te horen dan alleen nonstop ZJWZJWZJWZJW van de zee.

Tot zover weer de update, ik probeer het volgende keer echt kort te houden.

• 15 Juli 2006 - 14:20

Bart:

hey felice en yveske, bedankt voor jullie belletje! Nu heb ik ook eindelijk jouw waarbenjij.nu kunnen vinden!!! Gelukkig dat je nu wel resultaat van je werk kan zien en iig zeker weet dat het geld goed besteed wordt en dat het goed komt! Veel succes ermee en hopelijk tot in new york!

• 18 Juli 2006 - 09:48

Ellen:

Hey Felix en Yves,

Bedankt voor de dikke knoevels. Het plakt wel een beetje. (het is hier nu zo'n 34 graden)
    Je hoeft je wat mij betreft echt niet in te houden om alle verhalen neer te pennen.
    Fijn dat jullie zo'n goed project hebben uitgezocht. Ik wou dat bij onze school in Namibië zulke wc's hadden gestaan ... Daar zat namelijk wel een luchtje aan en een hoop vliegen. Ach ja, het had ook wel wat. Dan ben tenminste ergens blij om als je weer thuis bent.
    Ich wunsj uch en de dames un hiel sjunne tsied doa in d'r jungle.

Liefs Ellen

• 18 Juli 2006 - 09:50

Ellen:

Oeps, niet goed gelezen. Yves, geniet van de Nederlandse wc's hè.