De Columbus van vandaag... - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Felix Havenith - WaarBenJij.nu De Columbus van vandaag... - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Felix Havenith - WaarBenJij.nu

De Columbus van vandaag...

Door: Felix

Blijf op de hoogte en volg Felix

02 Oktober 2011 | Peru, Cuzco

Beste familie, vrienden en bekenden die benieuwd zijn hoe we onze eerste weken in Amerika beleefden. Hieronder geen details of dagprogramma´s, maar een rhapsodische gedachtenwaterval...

Nog een nacht in Cuzco, en nog een dag. Morgenavond vertrekken we met de touringbus naar Arequipa. Vanuit een gammel internetcafé met zeer dunne krakende planken kijk ik terug op anderhalve maand.

We begonnen onze reis in het hete Miami Florida. Vergeleken met de dagen hier in Cuzco mag dit wel een contrast genoemd worden. Miami was interessant. Ons gastgezin hier was fantastisch mijn neef, zijn vrouw Lorrie en hun schatten hebben van onze eerste week een gezellige ontspannen en fijne week gemaakt. Een goed begin is het halve werk zoals men zegt. Of het halve werk goed is kan ik nog niet beoordelen, maar tot nog toe is er enkel glans te bespeuren in onze reis. Of vergeten we de kleine vlekjes door al het moois wat er omheen gebeurd. in beide gevallen blijft de herinnering wat telt, en die is goed.

Onze hoogteziekte bleef uit, god zij dank. Ons gastgezin in Cuzco, enigzins bohemiaans, is ongeloofelijk hartelijk en wil ons liever niet laten gaan. We mogen de sleutel houden en terugkomen wanneer we maar willen. Onze taalschool was dik in orde. De ene docent was weliswaar de andere niet, maar op welke school is dit niet zo nietwaar? Spaans brabbelen gaat, spreken nog niet ook al beweert Eduardo van wel. Stenen, we zagen er veel. In alle vormen en grootte. Het lijkt soms alsof dit echt het enige is wat de Inka´s echt goed konden. Stenen stapelen.

Over Inka´s, moge het beeld van de zielige, vredige Inka met die door de spanjaarden vernietigd is en waarvan de cultuur zo indrukwekkend mooi moet zijn verdwijnen voor de naievelingen onder ons touristen. De Inka´s waren net als de Spanjaarden belust op bloed en onderwerping. In slechts honderd jaar bouwden zij een imperium op door hun sterke leger en hun medogenloosheid jegens andere culturen. Helaas voor hen kwam de spanjaard misschien iets te vroeg. Het zet je aan tot mijmeren en filosoferen over goed en kwaad, religie en volksverlakkerij en zoveel meer. Waar staat de mens, wat is de mens en waartoe is hij in staat.

Naakt is elke mens zo goed als gelijk, maar overal ter wereld kleed een mens zich. In dit geval zit het verschil in de tijd en plaats en niet in de ziel van de mens. Hoe meer verschillende mensen ik tegenkom hoe meer overeenkomsten ik zie. Vreemd, interessant.

Machu Picchu..
..en dan ben je er. Om 6 uur ´s ochtends loop door het poortje met je paspoort en ziet een perfect 3d-beeld (of moet ik zeggen 4d) van wat je al duizend keer eerder zag. De lonely-planet, website van ambassade van Peru, elke documentaire over zuid-amerika enz. De stad Machu Picchu met de beroemde, erachter liggende berg Huayna Picchu en een panorama dat toch wel indruk maakt.
.. en dan ben je er. Dat moment is voorbij op het moment dat je er was. Nu was je er of kun je zeggen ik ben er geweest. Ik wil hiermee niks afdoen aan de geweldige ervaring, maar het voelt toch enigzins opgedrongen. Als ik het heel eerlijk vergelijk met Pisac, een inkastad-fort-tempelkomplex in de zelfde heilige vallei die ik met Miet voor veel minder geld in alle stilte beklommen heb, moet ik toegeven dat dit meer tot de verbeelding mocht spreken. We mochten elk terras elke wachttoren zelf ontdekken. Dat er ook nog een stad aan de achterkant van de helling lag bracht ons alleen maar meer in een voortdurende "waaw dit is vet"toestand bracht. Machu Picchu kon hier niet aan tippen. De kracht van het zelfontdekken is onevenaarbaar. Dat er iemand je ooit voor was doet er niet toe. Je maakt jezelf wijs dat jíj de eerst Conquistador was of de Colombus van de dag!

Over twee weken zullen wij in La Paz Bolivia arriveren en zal er voor ons weer een compleet nieuw hoofdstuk aanbreken. We hebben weer drang naar "on the road". 5 weken is kort en lang, voor Cusco is het nu lang genoeg. Hopenlijk hebben we in de tussentijd mijn droom om boven de 6000meter uit te stijgen kunnen waarmaken. Maar dromen zijn er ook om te koesteren.. We zullen zien wat de tijd ons brengt.

Beste vrienden, bedankt voor uw tijd en neem deze tijd om uw eigen overpeinzing of kritiek te deponeren in het hiertoe bestemd vakje onder deze tekst.

Vanuit Cuzco...

Felix

• 14 Oktober 2011 - 23:57

Miet:

Mooi beschreven Felix, ik kan me hier helemaal in vinden.. Kus

• 15 Oktober 2011 - 07:02

George:

Wauw Felix (en Miet); dit is de eerste bladzijde van een schitterend boek. Ga door met prachtige en diepzinnige verslagen! Ik hoop, dat je die filosofische beschouwing ook in de Peruaanse muziek vindt, zodat je ons daarvan ook deelgenoot wilt maken.
    Ik wacht nieuwsgierig op het volgende juweeltje.

• 15 Oktober 2011 - 07:54

Ralph:

Hi Felix,
    Mooi geschreven. Ik merk en hoop ook dat de rest van de reis, jullie moedige stap om huis en haard (tijdelijk) achter te laten ruimschoots wordt beloond.
    Hopelijk mogen we nog veel foto's en verhalen tegemoet zien, zodat wij vanuit ons thuisje mee mogen genieten van jullie avontuur.

groetjes

• 15 Oktober 2011 - 08:00

Jo:

Fantastisch om mee te beleven, felixistisch gedaan, kleurrijk, struktuur met een gevoelige
    ondertoon. Wij zijn daardoor een beetje korter bij jullie .
    Lieve schatten, nog een fijne tijd gewenst !
    Groeten uit Elkenrade

• 15 Oktober 2011 - 16:03

Roosje:

Vet te lezen!! Have fun,
    lfs Roosje

• 16 Oktober 2011 - 08:38

Ellen:

Wauw, kippenvel terwijl ik dit mag lezen. Liefs Ellen (vanuit Findhorn, Schotland :) )

• 16 Oktober 2011 - 14:29

Lobke En Maurice:

Zo werden jouw verhalen van de Bokkenrijders vroeger ook verteld;) Mooi, vraagt naar meer verhalen!
    Liefs x Lobke

• 16 Oktober 2011 - 19:51

Paul Timmermans:

Buenas noches, Félix y Miet,

Van George kregen wij jullie reisverslag.
    We vinden het fijn om jullie belevenissen te kunnen volgen.
    Ik zou alleen nog een tegenbericht in het Spaans krijgen, na mijn eerste sms in het Spaans aan het begin van jullie avontuur!
    Hasta la próxima!

Paul en Danny.

• 16 Oktober 2011 - 19:54

Paul:

Wat een geweldig verhaal, meer dan een Bohemiaanse beschrijving is het een weerspiegeling van hoe die geweldige ervaring door jullie ogen zich nestelt in jullie herinnering. Dat er nog veel van zulke ervaringen mogen volgen met evenzoveel reisverslagen. En waag het niet terug te komen zonder verhaal/feest/bier-avond.
    Groeten uit Limburg

• 17 Oktober 2011 - 06:35

Joep:

De Ardennen zijn ook echt mooi. Snap nog steeds niet waarom jullie zo nodig daar naar toe zijn gegaan... (ja, ik ben eigenlijk een heel klein beetje jaloers)
    haha...

Mis jullie!

Der Joepemaan

• 18 Oktober 2011 - 09:00

Els Roeffen:

Hoi Felix en Miet, wat een prachtige manier om een nieuwe omgeving zo te ervaren en te beschrijven! Dat is de waarde van het bezoek aan andere culturen: je ontdekt al heel gauw dat mensen waar ook ter wereld niet veel van elkaar verschillen als het om waarden en normen (en het overschrijden ervan) gaat. Geniet!
    Ik hoop jullie te kunnen volgen.

• 19 Oktober 2011 - 20:08

Ferdie:

Hey Felix en Miet!

Mooi verhaal en zo te lezen bevalt het tot nu erg goed met vele indrukwekkende ervaringen.

Ik kijk uit naar de volgende updates!

Groet,
    Ferdie

P.S. Felix, is het nog gelukt en/of ben je nog van plan op hoogte te gaan rennen?

• 21 Oktober 2011 - 13:24

Has:

Mooi man. eens met je toekomstige echtgenote. Mooi beschreven!
    nog een flink avontuur voor de boeg. Hou ons op de hoogte vanuit de gammele internetcafe's

veel plezier en succes!!
    gr Has

• 01 December 2011 - 23:01

Bomansmobiel:

He dudes,

Geweldig verhaal en een mooi begin van een onwaarschijnlijke beleving die jullie gaan meemaken.

Hetgeen je schrijft over machupichu geldt ook voor de verborgen stad Petra. Doe vooral jullie eigen ding. Go with THE flow!!!!

Greetz