Kerstgedachte vanuit "De Vrede" - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Felix Havenith - WaarBenJij.nu Kerstgedachte vanuit "De Vrede" - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Felix Havenith - WaarBenJij.nu

Kerstgedachte vanuit "De Vrede"

Door: Felix

Blijf op de hoogte en volg Felix

21 December 2011 | Bolivia, La Paz

Mijn 29E Kerstfeest vier ik in La Paz. Het feest van het licht, de verlossing, warmte, familie, dierbaren en ten eerste de geboorte van christus, vieren in een stad die letterlijk vrede heet. Nuestra Señora de la Paz..Waar in mijn thuisland mijn dierbaren zich langzaam scharen rond de warmte van de haard of de centrale verwarming, misschien nog de laatste cadeautjes kopen om dan vanaf kerstavond drie dagen te genieten van elkaars gezelschap, familie vrienden enzovoorts, loop ik in mijn t-shirt door de zonnige straten van een vredige hoofdstad, en nog miljoenen zuidelijkhalfronders met mij. Na bijna 4 maanden weg van huis, langer dan ooit, verandert alles, precies zoals ik gedacht had. Een jaar zou veel met me doen wist ik en het is daadwerkelijk aan het gebeuren. Het is moeilijk uit te leggen, ik zou het zelf niet eens begrijpen als ik het mezelf 4 maanden terug had moeten verklaren.

Maar goed, kerst. Ik ben rooms katholiek van religie. Dat dit woord soms lijkt op een oneerbiedige vloek tegen zichzelf, is helaas door haar eigen systeem gekomen.Overal zweren mensen hun geloof af, schamen mensen zich lid te zijn van de kerk van Rome. Mensen raken verward, de grond onder hun geloof zakt langzaam weg. Mensen die geen kracht putten uit het geloof keren zich dus ook gemakkelijk af van de wanpraktijken die aan het licht kwamen. Maar mensen die het geloof nodig hebben en dankbaar zijn voor welke steun en richting het hun reeds bracht. Wat doen mensen die niet genoeg eigen energie en kracht hebben bij dergelijke schokkende berichten van hun leiders en voorgangers? Ze willen het niet weten, het is eenvoudiger dit te negeren. Waarschijnlijk wel de reden dat dit soort zaken van misbruik wellicht door alle religies en alle eeuwen heeft plaatsgevonden en nog plaatsvindt. Ik zal en mag niet oordelen in deze. Het blijkt dus dat je geloof heel erg persoonlijk is. Egocentrisme in de niet speciaal negatitieve zin van het woord. De wereld staat wederom in de geschiedenis op een keerpunt van religieus bewustzijn. Oude tradities botsen met politieke ideeen en bewustzijn van de positie van de mens in het milieu. Het leek even dat de leer van het weten, de reden en het verstand de overhand zou krijgen. Maar de aarde met haar natuur, (Lees wat mij betreft de Heilige Drie-eenheid) verward ons met verschijnselen die we nerveus proberen verklaren als ze al plaatsgevonden hebben. We lijken steeds verder van de natuur komen te staan, maar ik geloof dit niet. Hebben we ooit dichter met de natuur gecommuniceerd als nu? Ik zal u niet vermoeien met het co2 uitstoot verhaal, maar de mens laat van zich horen, positief of negatief is aan u te oordelen, en de natuur antwoordt regelmatig. Alleen vraag ik me af of we elkaar wel goed begrijpen. Wij zijn in de war, sommigen willen spaarlampen indraaien om haar gunstig te stemmen. Onzin hoor ik mensen zeggen, ik doe het licht op de wc steeds netjes uit maar de lucht is oranje van reclame licht in de stad.Ik trek de wc enkel door bij nr2, terwijl Shell deze week even 30.000 liter troep in zee laat lopen. Waarom zou ik. Net zoals mensen die nog steeds kaarsjes branden in een kerk, draaien andere mensen spaarlampen in. Men denkt er niet aan of de energieleverancier wel kosjer is, of aan hun handen olie of bloed kleeft. Zo biedt die kerk rust en vertrouwen voor die persoon die het kaarsje brandt voor zijn of haar dierbaren. Of die kerk nou orthodox, pinkster of katholiek is. Een boeddhist zou het moment van concentratie en gedachte misschien zien als het sturen van metta (=Geluk,positieve energie).De kracht van een mens is zoveel meer dan enkel ons verstand.
De mens denkt pas enkele duizenden jaren (denken we haha), we lopen slechts 10.000 jaar rond op een aarde die voor zover we weten 36.000.000.000 jaar bestaat, zich opwarmt en weer afkoelt. Misschien heeft de mens nog wel genoeg tijd om naast zijn zogezegd ver ontwikkeld verstand, ook zijn gevoel en zintuigen verder te ontwikkelen. Misschien dat global heating wel bijdraagt in dit proces. Ik wil niks bagatelliseren, wanpraktijken naar onze medeaardbewoners plant en dier mogen niet, maar moeten we niet oppassen voor massale interpretaties van signalen van 'onze' aarde. Is het onmogelijk om met 6 miljard mensen je nog eigen en uniek te voelen?

En dan is er zoiets universeels als kerst, iets dat wereldwijd, niet altijd in de puurste vorm, herdacht word. Ook hier geldt, iedereen verbindt zijn eigen waarde aan dit feest. Voor deze kerst wil ik iedereen die dit leest iets meegeven. Iets waarvan ik ook hier in mijn werk in La Paz gezien hoe een belangrijk smeermiddel en bindmiddel dit is tussen ons leden van het menselijk ras. Zonder dit is niets van echte waarde. Als je dit fenomeen niet voelt, krijgt maar vooral ook niet mag geven, maakt je bestaan eigenlijk niet veel uit. Het is eigenlijk de uitleg van het voor ons moeilijk te bevatten woord liefde. Dankbaarheid! geeft mensen een gezicht, geeft hen het gevoel dat ze er toe doen. Dat ze een plek hebben in het hele systeem hier op aarde, waarvan nooit iemand zal weten waarom we er zijn, maar dat hoeft dan niet meer. Ik heb soms het gevoel dat mijn dankbaarheid, me geeft wat ik krijg en me regelmatig bewust maakt van wat ik heb. Vanuit "De Vrede" wens ik voor kerst voor iedereen dit jaar veel dankbaarheid, te krijgen en te geven.Bedankt voor jullie fijne stimulerende reacties op mijn vorige verhalen.

vanuit la paz

Felix

  • 21 December 2011 - 18:26

    Joep:

    Wanneer komt je boek uit? Wat lees ik graag Havenith.

  • 21 December 2011 - 18:53

    Karel:

    @Joep
    Heerlijk zo'n boek voor op de plee!
    ps. Ik spoel zowel No'1 als No'2 door.

  • 21 December 2011 - 19:11

    Maria:

    Dank Felix,
    Een heel andere teneur deze keer maar wel weer in de roos.
    Ook voor jou en Miet een warme en liefdevolle Kerst.

  • 22 December 2011 - 04:35

    Devamitta Thera.:

    heel mooi geschreven en een goede gedachte! Felix en Mient; een Zalig kerstfeest gewenst met Vrede en Geluk, Veiligheid en een goede Gezondhied! Wij hier in Sri Lanka, Christen of Buddhist vieren elk op onze manier de Kerst. Ook hebben elk op onze manier respect en eerbied voor Jesus, en zien hem hoewel anders toch als een eerbiedwaardig persoon! en christenen die echt deze leer volgen om een goed mens te zijn verdienen ons respect daardoor! Als Buddhist moet ik zeggen; een groot leraar! we hopen dan ook dat zij die hem pretenderen te volgen zijn leering in praktijk brengen! Vrede voor een ieder, wat ook hun religie of levenspad moge zijn! en we hopen dat jullie een paar gelukkige, vredige dagen hebben! Liefs en groeten! Metta! Devamitta en de novicen uit Sri Lanka!

  • 22 December 2011 - 08:39

    Daiverke:

    Mooie woorden.....

    Een hele fijne kerst !!!

    Liefs,

    Daiverke

  • 22 December 2011 - 09:21

    Astrid:

    Via ron zegers en liefhebbend facebook gelezen :)- zo mooi geschreven!!!! *draait nog een spaarlampje in..

  • 22 December 2011 - 19:17

    Eveline:

    Lieve Felix,
    Ik wens jullie fijne kerstdagen!
    Dieke poen vanoet Mestreech! Xx

  • 24 December 2011 - 05:30

    Roger:

    Volledig met je eens, Felix
    Een vredige kerst!

  • 24 December 2011 - 22:07

    Jo:

    Religie is voor mij een gevoel dat vanaf je jeugd een onbewust versterkende positieve drijfveer is voor je verdere leven in welke opzichten dat zich ook voltrekt. Je eigen rituelen uitvinden
    om zo kort mogelijk bij de aarde ,de hemel ,het water en het vuur te zijn,is heel belangrijk. Op die plaatsen
    waar mensen samen regels omtwerpen ten aanzien van deze beleving, ontstaan problemen.
    De gevoelswereld wordt aangetast en
    veel zaken die er niet toe doen komen te veel aan de oppervlakte.
    Jij weet dit voortreffelijk neer te zetten.
    Ook de groeten aan je lieve Miet en
    Fijn kerstdagen gewenst!


  • 26 December 2011 - 19:09

    Alpennichten:

    Hallo Felix

    Mijn pa volgt trouw jouw website en heeft me net van de laatste nieuwtjes op de hoogte gesteld :-)

    Gefeliciteerd!!!!

    Wij wensen je daar in Peru ook een mooie kerst en gelukkig en spannend 2012...

    Kus, Pieternella

  • 26 December 2011 - 22:28

    Lisanne:

    Dankbaar voor je mooie woorden.
    Om stil van te worden. Lieve groet, ook voor Miet, uit Sibbe.

  • 02 Januari 2012 - 09:20

    Fons Van De Wall:

    Dag Felix,

    Dankbaarheid vind ik een mooi en betekenisvol begrip rond deze jaarwisseling. Niet nog allerlei wensen en voornemens, niet te veel somberen over de mensheid en de toekomst, maar dankbaar zijn voor wat je ervaart van de mensen om je heen en van je collega in Zuid-Amerika. Ik blijf je in ieder geval volgen op je boeiende reis.

    Groetjes,

    Fons van de Wall

  • 02 Januari 2012 - 12:23

    Floor:

    ik mis jullie. En ik sluit me aan bij mijn bruder Joep, jij kunt echt mooi schrijven.

    kus

  • 05 Januari 2012 - 14:44

    Dave:

    Felix,

    Wat een ongelooflijke schrijverskwaliteiten bezit je toch!! Het is werkelijk genieten, dit reisverslag. Ik sluit me van ganser harte aan bij de anderen die dit feit hebben genoemd!

    Vanuit een zeer regenachtig Meerssen wil ik jou en Miet het allerbeste toewensen voor het komende jaar en dat deze reis nog vele mooie momenten voor jullie in petto mag hebben.


  • 12 Januari 2012 - 12:57

    José Nass-Vaessen:

    Een boeiend reisverslag Felix! Iedereen verbindt zijn eigen waarde aan het kerstfeest! Dat heb je mooi gezegd en dat voelt goed voor mij!
    Ik wens jou een vredevol en bijzonder 2012 toe!
    Groetjes uit Eys,
    José (juffr. José)

  • 15 Januari 2012 - 08:10

    Beste Felix En Miets:

    vrede wens ik jullie, ook op momenten dat het onrecht en onbegrip toeslaan.
    liefde is verbinding, het smeermiddel tussen ons mensen op aarde.sinds mijn tocht door zuidamerika, van peru naar z-chili, gebruik ik liever de woorden solidariteit en mededogen.
    solidariteit als nieuwe religie, onafhankelijk van de godsbeelden en vrijheid in vormgeving en vrijheid van expressie van eigen rituelen
    dekerk heeft zich heel slecht laten zien op veel plekken, dat mag niet alle goeds overschaduwen wat we door de positieve bijdrage van de kerk hebben ontvangen. de kerk zal wel haar verantwoordelijkheid moeten nemen. voor ons, hier en daar ook gekwetst in de jaren 50-60 blijft het zaak het kaf van het koren te blijven scheiden

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, La Paz

Felix

Actief sinds 01 Juli 2006
Verslag gelezen: 247
Totaal aantal bezoekers 26791

Voorgaande reizen:

26 November 2013 - 26 November 2013

Israel

01 Januari 2013 - 01 Januari 2013

Home

01 September 2011 - 01 Juli 2012

In Zuid Amerika...

09 Juli 2008 - 30 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: